Духовна музика «Академії»: рефлексії на тему

НовиниComments Off on Духовна музика «Академії»: рефлексії на тему

 

Духовна музика «Академії»: рефлексії на тему

      ІІІ фестиваль «Академія» дійшов свого завершення, але є події, про які хочеться говорити і які не мають терміну давності. Так, це твердження доводить Концерт духовної музики, який відбувся 27 квітня в рамках «Академії» в храмі УГКЦ Святої Софії-Премудрості Божої (вул.Козельницька, 4), залишивши приємне враження та, без перебільшення, духовне збагачення від прослуханих піснеспівів.

Концерт вразив насамперед кількістю виконавців та об’ємом програми, яка була присвячена Христовому Воскресінню. В першому відділі були представлені піснеспіви старослов’янською та грецькою мовами у виконанні ансамблю «Калофонія» ЛНМА ім. М.Лисенка та Клиросного хору «Глас» священнослужителів Львівської архиєпархії УГКЦ.

Перед тим, як передати враження від виконання, хотілось би декілька слів зазначити про вказані колективи. Вокальний ансамбль «КАЛОФОНІЯ» функціонує в межах Реґентської програми ЛНМА ім. М. Лисенка та об’єднує студентів з різних факультетів цього закладу. З 2012 року колектив має два відділи: візантійська та слов’янська літургійна музика, якими керують викладачі кафедри музичної медієвістики та україністики Іван Міщенко та с.Соломія (Тетяна Тесля). Варто зазначити, що «Калофонія» являє собою не лише вокальну формацію, яка з року в рік оновлюється, а цілий курс з вивчення давніх нотописних систем, поглиблення знань про візантійські та слов’янські піснеспіви, їх прочитання та, безпосередньо, виконання.

Ієрейський клиросний хор “ГЛАС” заснований у квітні 2011 р. з благословення владики Венедикта єпископа-помічника Львівського. Хор займається духовно-просвітницькими програми для популяризації сучасної духовної пісні та давніх церковних співів, що проявляється в його співпраці з «Калофонією».

Концерт розпочався з виконання ансамблем таких піснеспівів, як «Блажен муж», антифону «Лазаревого ради востанія», взятих з Ірмологіонів XVII ст. та «Світе тихий» в аранж. с.Соломії. Перше, що можна зазначити – це злагодженість колективу в унісонному звучанні, яке є головною ознакою таких піснеспівів. Таку злагодженість можна пояснити не лише тим, що майже всі учасники «Калофонії» цього навчального року – це студенти кафедри хорового диригування, а і відчутною грунтовною роботою над творами, манерою їх виконання.

Наступними прозвучали піснеспіви з візантійської традиції у співдії ансамблю та Клиросного хору «Глас». Звучання обох колективів заставило відчути всю силу монодії, яке не порівняти з враженнями від жодних інших творів музичного мистецтва. На правах колишньої учасниці «Калофонії», хочу відмітити величезну роботу п.Івана Міщенка, який в рамках курсу проводить студії з вивчення грецької мови, давньої нотації та завдяки якому піснеспіви цією мовою є доступними для виконання.

Виконані піснеспіви «Κύριε εκέκραξα» ( «Господи воззвах») та «Αναστάσεως ημέρα» (Ірмос першої пісні канону на Воскресіння Христове) прозвучали на «Академії» вдруге та постали в оновленому антифонному звучанні. Інші візантійські наспіви – воскресні стихири «Τας εσπερινάς» («Вечірні наші молитви») «Νίκην έχων» («Перемогу маючи над адом») та «Ο άγγελος εβόα» ( Ірмос дев’ятої пісні канону на Воскресіння Христове з приспівом) були представлені окремими виконаннями та деякі з них прозвучали на «Академії» вперше («Τας εσπερινάς»). Також прем’єрним виконанням вечору був позначений останній твір у виконанні «Гласу» – «Нині отпущаєши» на муз. о. Руслана Греха. Багатоголосний наспів вніс яскравий контраст до попереднього матеріалу та захопив красою мелодики і безпосередньо самим виконанням.

Щодо малесеньких мінусів І відділу, то для кращого сприйняття вказаних піснеспівів, на мою думку, хотілось би більшої свободи у грецькій вимові виконавців, так як було відчутне малесеньке напруження та минулорічних пояснень п.І.Міщенком словесного тексту і висвітлення давньої нотації, з якими працювала «Калофонія», розшифровуючи піснеспіви, на екран, щоби побачити ту всю значущість роботи колективу.

В другому відділі концерту виступив Чоловічий монаший хор “DEISIS” (з гр. моління) Василіянського інституті філософсько-богословських студій ім. В. Рутського під керівництвом Степана Дольного. Хоча хор не має прямого відношення до нашої альма-матер (окрім деяких учасників, які є випускниками ЛНМА), але його участь та виступ по праву можна вважати визначним відкриттям фестивалю. “DEISIS” представив широку палітру духовної музики – від сербсько-візантійськиих розспівів («Хрістос Анесті» до «золотої» української класики (Д. Бортнянський «Да ісправиться молитва моя»). Виконання творів захопило передовсім, чистотою звучання, невимушеністю і усвідомленням кожного проспіваного слова; цікавими інтерпретаціями та злагодженістю.

На завершення хотілось би побажати організаторам подібних концертів – проводити їх якомога ближче до академії або до афіш прикріплювати маршрути добирання, або тел. людей, які знають, де знаходиться храм ); всім колективам невпинного розвитку, побільше виступів та проектів, адже така музика направду збагачує, надихає, заставляючи піднести своє серце та думки до Істини, до Творця.

Валентина Маруняк, ІІІ ТКФ

IMG_8581 IMG_8582 IMG_8584

Comments are closed.

Всі права захищено © Львівська національна музична академія імені М.В.Лисенка, 2015
Створено Inneti Innovations