«STABAT MATER» у Гарнізонному храмі Свв. Апп. Петра і Павла

НовиниComments Off on «STABAT MATER» у Гарнізонному храмі Свв. Апп. Петра і Павла

Антонін Дворжак «STABAT MATER»

 

У п’ятницю, 22 квітня, в рамках ІІ фестивалю музичного мистецтва «Академія» у Гарнізонному храмі свв. апп. Петра і Павла у виконанні хору та симфонічного оркестру оперної студії ЛНМА ім. М.Лисенка під батутою Івана Юзюка прозвучала кантата чеського композитора Антоніна Дворжака «Stabat mater».

Духовне слово промовив Високопреосвященний Владика Ігор Возьняк, архиєпископ та митрополит Львівський.

Кантата «Stabat mater» є однією із найпопулярніших у творчому доробку Антоніна Дворжака. Її виникнення напряму пов’язане із трагічними подіями у житті митця – смерть трьох його дітей, що безумовно відбилося на загальному характері кантати. Окрім того, гимн «Stabat mater dolorosa» («Стояла мати скорботна»), ввійшов у церковну практику наприкінці ХІV століття як секвенція, пізніше використовувалась як молитва. З початком ренесансної доби почали з’являтись перші багатоголосні зразки «Stabat mater», передусім у жанрах лауди та мотету, в основі яких знаходився оригінальний наспів у вигляді cantus firmus. Починаючи від епохи бароко жанрова палітра таких композицій значно розширюється – від хорових творів на basso continuo до кантатно-ораторіальних зразків. Однак більшість із них об’єднує сакральний, трагічний характер, який зумовлений передусім змістом – оплакування та страждання Діви Марії біля підніжжя хреста на Голгофі.

Не дивлячись на масштабність твору, який містить хори, ансамблі, соло з хором, квартети, дует, аріозо, виконавці зуміли створити єдину композиційну цілість, відтворити загальний характер та настрій, цілком відповідний змісту молитви – від опису глибокої скорботи, страждань до світла та подолання тьми і відчаю.

Окремо хочеться відзначити високий рівень усіх солістів (Юлія Кузьмич – сопрано, Марія Чумак – альт, Михайло Кушлик – тенор, Юрій Григораш – бас), які, не дивлячись на свій юний вік, зуміли показати себе справжніми професіоналами та вдало відтворити образи, покладені в основу сольних частин. Важлива роль у кантаті належить також партії оркестру, яка містить численні соло (переважно духових інструментів) та є доволі складною для інтерпретації. Хоча все ж не обійшлося без деяких похибок, в цілому інструментальний супровід був на високому рівні.

Виконання кантати стало чудовим продовженням традиції (ще з часів середньовіччя «Stabat mater» була частиною богослужіння в Страсну п’ятницю), адже слухачі мали змогу познайомитися із композицією саме під час Великого Посту – періоду, який спрямований насамперед на духовне очищення, а «Stabat mater» А. Дворжака не лише слугує засобом для естетичної насолоди, а й для духовного збагачення.

Наталя Мендюк, ІІ ТКФ

M8Wb2lWfrDoT2XU8TO6WgE vWYcDo1cw4M - копия9cBMskYioDU - копия

Comments are closed.

Всі права захищено © Львівська національна музична академія імені М.В.Лисенка, 2015
Створено Inneti Innovations